Inzichten in online Chinees onderwijs

Terwijl de COVID-19-situatie zich blijft ontwikkelen, gaan veel onderwijsinstellingen hun vijfde week van online lesgeven in.

Op 7 april organiseerden we samen met Confucius Instituut Groningen een online seminar over online Chinees onderwijs. Professor Yu Miao, de adjunct-decaan van de Beijing International Studies University gaf een lezing getiteld ” Online lesgeven in Chinese Taal & Cultuur “. Een groep van 40 Chinese docenten van verschillende scholen in Nederland heeft zich bij ons gevoegd om te bespreken hoe lesgeven in de Chinese taal het beste kan worden aangepast voor een online setting.

We willen graag enkele inzichten van professor YU’s lezing delen.

– Studentgerichte educatie is de sleutel tot online Chinees onderwijs.

– “Online” is geen uitdaging. Leraren zetten zichzelf te veel onder druk om de standaard online lessen zo goed mogelijk uit te voeren. De online platformen functioneren alleen als een hulpmiddel, en niet als doelstelling.

– Vertrouwen, enthousiasme, professionele vaardigheden en leerintenties van zowel de docenten als de studenten zijn cruciaal voor succesvol online leren.

– Het leren van karakters is een must om de taal en cultuur te leren.

“师 者 , 传道 授业 解惑 者 也” door Hanyu 《Toespraak over leraren》 – Een leraar die de Dao (de manier van leren) toont, geeft professionele kennis en lost twijfel op.

Als we lesgeven, is het belangrijk om de motivatie van studenten bij het leren te stimuleren, de studiefocus van morfemen te versterken en studenten te begeleiden bij het ontdekken van de schoonheid van de taal. Door dit te doen, kunnen studenten efficiënte vooruitgang boeken van elementair naar gevorderd niveau, en werken ze aan het opbouwen van het vertrouwen dat nodig is om in verschillende situaties in het Chinees te communiceren.