Het Internationale Opleidingsprogramma voor Docenten Chinees (CTC-training), georganiseerd door het Confucius Instituut Maastricht (CIM), heeft als doel de lesvaardigheden en professionele ontwikkeling van docenten Chinees wereldwijd te versterken. Het programma helpt docenten om internationale normen voor het onderwijs in de Chinese taal grondig te begrijpen en toe te passen, en draagt zo bij aan de verbetering van de algehele kwaliteit van het Chinees onderwijs. Dit programma is bedoeld voor docenten, wetenschappers en onderwijsprofessionals binnen het vakgebied van Chinees onderwijs wereldwijd, en biedt een reeks trainingssessies die theorie en praktijk combineren om de duurzame ontwikkeling van het Chinees onderwijs te bevorderen.
Van 27 tot 28 september 2024 organiseerde CIM met succes de workshop “Professionele Competentiestandaarden voor Internationale Docenten Chinees 2024 (Nederland).” Tijdens dit evenement werden diverse experts uitgenodigd om lezingen te geven en inzichten te delen over onderwerpen zoals professionele ontwikkelingspaden voor docenten Chinees, het verwerven van een tweede taal en het onderwijzen van Chinese cultuur. De sprekers waren onder meer professor Ye Jun van de East China Normal University, die de “Professionele Competentiestandaarden voor Internationale Docenten Chinees” toelichtte; de Nederlandse sinoloog Igor Nuijten, die methodes deelde voor het verwerven van een tweede taal; de Franse sinoloog Joel Ballassen, die economische principes in het Chinees onderwijs besprak; professor Bettina Mottura, uitvoerend directeur van het Confucius Instituut aan de Universiteit van Milaan, die interculturele vraagstukken in het onderwijs van de Chinese cultuur onderzocht; professor Fu Haifeng, Chinees directeur van het Confucius Instituut aan de Universiteit van Milaan, die de toepassing van kalligrafie in het Chinees onderwijs uitlegde; en Zhang Yingxuan, Chinees directeur van het Confucius Instituut aan de Universiteit van Luik, die rijke ervaringen deelde over lesmateriaal en ontwerp in het Chinees onderwijs. Deze lezingen en praktische richtlijnen hielpen docenten om hun professionele vaardigheden te verbeteren en hun onderwijsideeën te vernieuwen.
In de toekomst zal CIM verder gaan met het bevorderen van het Internationale Opleidingsprogramma voor Docenten Chinees. Op basis van de ontwikkelingsbehoeften van het wereldwijde Chinees onderwijs zal CIM meer gepersonaliseerde en praktijkgerichte trainingen organiseren om docenten Chinees te ondersteunen bij het omgaan met de toenemende diversiteit aan onderwijsuitdagingen en om de internationalisering en lokalisering van het Chinees onderwijs verder te stimuleren.