Mevr. Yang Mei, een gespecialiseerde docent gezinseducatie van Stichting Interculturele Participatie van Chinese Families, vervolgde een paar weken geleden de tweede sessie van “Hoe begeleid je kinderen tijdens de puberteit” en begeleidde ouders bij het beter communiceren met kinderen tijdens hun puberteit. Ze gebruikt persoonlijke ervaringen en technieken om het algehele gezinsgeluk en de band te verbeteren.
De activiteit begon met Mevr. Yang Mei die de ouders en vrienden uitnodigde om de dingen te delen waar ze op dit moment het meest dankbaar voor zijn in hun leven. Sommige ouders zijn de leraren dankbaar die ze in hun leven hebben ontmoet, sommigen zijn de collega’s om hen heen dankbaar, sommigen zijn hun echtgenoten dankbaar voor hun attentheid, en sommigen zijn hun kinderen erg dankbaar. Na de uitwisseling stelde Mevr. Yang Mei voor dat alle ouders hun dankbaarheid tegenover hun families vaker te uiten wanneer ze thuis terugkomen, om hun band te versterken.
Het tweede deel van de activiteit was dat Mevr. Yangmei ouders begeleidde om de kunst van communicatie te ervaren. Ouders vormden paren om twee rollen te vervullen: het voorbereiden van een verjaardagsfeestje voor hun kinderen. In de eerste ronde zegt B nee tegen alles wat A zegt. In de tweede ronde moet B het er niet mee eens zijn, ongeacht wat A zegt. In de derde ronde, wanneer A klaar is met praten, moet B zeggen “jouw idee is echt geweldig” en meer toevoegen aan het idee van A.
Na drie rondes nodigde Mevr. Yangmei ouders uit om hun gevoelens te delen. Wanneer we anderen afwijzen en ontkennen, zijn beide partijen in feite ongelukkig en gefrustreerd. Daarom suggereerde Mevr. Yang Mei dat we bij het communiceren met kinderen, hoe naïef en onrealistisch de ideeën van onze kinderen ook zijn, niet haastig moeten ontkennen of te snel moeten prediken. Je kunt eerst proberen de ideeën van het kind te bevestigen, met het kind het idee te bespreken en het kind te laten nadenken. Tijdens deze interactie kan het kind leren nadenken over het idee om het probleem op te lossen, wat effectiever zou werken dan het onmiddellijk afwijzen ervan.
Vervolgens introduceerde Mevr. Yang Mei het Nederlandse onderwijssysteem aan de ouders. In het onderwijs in Nederland wordt meer aandacht besteedt aan onderwijs dat aansluit bij de natuurlijke capaciteiten en talenten van kinderen. Vanaf de middelbare school worden er verschillende trajecten toegewezen op basis van de talenten, interesses en vaardigheden van elk kind. Mevr. Yang Mei riep ouders en vrienden op om de individuele verschillen van hun kinderen te respecteren, niet al te veel de zogenaamde succesnormen in China na te streven, en kinderen te laten uitgroeien tot de meest geschikte verschijning van zichzelf.
Maar de nadruk tijdens deze workshop lag bij het leren en oefenen van communicatie. Goede communicatiemethoden zijn onder meer: luisteren, samenvatten en vragen stellen. Luisteren is de basis van alle communicatie, probeer geïnteresseerd te zijn in het onderwerp van het familielid zonder overhaast te oordelen of advies te geven. Wanneer u antwoordt, moet u dit tijdig doen, samenvatten wat er is gezegd en bevestigen om miscommunicatie te voorkomen. Bovendien moeten we meer open vragen stellen aan de andere partij om de andere partij te begeleiden bij het beter en vollediger uiten van hun ware behoeften en verlangens.
Daarna werkten ouders in groepjes van drie aan communicatieoefeningen. De leraar vroeg de ouders alleen nieuwsgierige vragen te stellen, geen oordelen te maken of suggesties te doen. Na de oefening deelden ouders hun ervaringen en gevoelens. Iedereen zei dat ze graag advies wilden geven tijdens het luisteren, maar de persoon die aan het praten was, willen niet per se advies, maar eerder iemand die gewoon naar hen kan luisteren.
Onder begeleiding van Mevr. Yang Mei blijven ouders en vrienden hun perspectieven en ervaringen veranderen, hoe ze dichter bij hun opgroeiende kinderen en gezinnen kunnen komen, en hoe ze hun liefde en zorg voor elkaar beter kunnen uiten. Ouders en vrienden spraken de hoop uit dat dit soort activiteiten vaker moeten worden gehouden.
Maastricht Chinese Family Association is opgericht door Confucius Instituut (CIM) van ZUYD Hogeschool en kreeg sterke steun en actieve deelname van Stichting Interculturele Participatie van Chinese Families.
Gebaseerd op de Chinese leermiddelen van het Confucius Instituut, gecombineerd met de ervaring van de activiteiten van de Stichting Interculturele Participatie van Chinese Families, streeft Maastricht Chinese Family Association ernaar een brug te slaan voor Chinese gezinnen en kinderen te helpen hun eigenwaarde en culturele identiteit te vinden door Chinese leesclubs te organiseren. , culturele activiteiten, psychologische groepsondersteuning en andere activiteiten. Door middel van gezinseducatieseminars en relevante informatie-uitwisselingssessies van de Nederlandse overheid hebben Chinese ouders meer zelfvertrouwen om carrière en gezin in evenwicht te brengen, en een gezond en gelukkig leven te leiden in Nederland.